IMPROVING STUDENT LEARNING OUTCOMES THROUGH DIAGRAM BOARD MEDIA IN MATHEMATICS LESSONS ON DATA MATERIAL IN CLASS VB SDN 244 PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.36706/jls.v6i2.17Keywords:
Learning Media, Math Learning Outcomes, Classroom Action ResearchAbstract
This research is a class action research that aims to determine the use of Diagram Board Learning Media can improve student learning outcomes in mathematics subjects in class VB SD Negeri 244 Palembang. This type of research is class action research with two cycles, the data collection technique used is the data material learning outcomes test. Based on the results of the study, it was obtained that in cycle I the classical completeness was 44% and in cycle II the classical completeness increased to 88%. The increase in learning outcomes that occurred between cycle I and cycle II was 44% so it can be concluded that the use of diagram board learning media on data material can improve the learning outcomes of class VB students of SD Negeri 244 Palembang. In addition, diagram board learning media can provide innovation for teachers in carrying out learning in the classroom.
References
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara. Fitriyadi, N. (2018). Dengan Media Pembelajaran Papeda. 52–64.
Gabriela, N. D. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasi Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 104-113.
Komariyah, N., & Pramesti, S. L. D. (2021, December). Pengaruh Media PADI (Papan Diagram) terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V. In SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika (Vol. 1, pp. 706-726).
Muchlison, A. (2021). Penerapan Metode Discovery dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Pada Siswa Kelas V Semester 1 SD Negeri 1 Pucanglaban Tulungagung. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar dan Menengah, 1(2), 170-182.
Mukrimatin, N. A., Murtono, & Wanabuliandari, S. (2018). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Rau Kedung Jepara Pada Materi Perkalian Pecahan. Anagdya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 68.
Pambudi, S., Rezkita, S., & Purwaningsih, E. (2021). Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Penggunaan Media Power Point Interaktif. Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG), 2(2), 124-131.
Puspaningtyas, D., N. (2019). Berpikir Lateral Siswa SD dalam Pembelajaran Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 24-30.
Safitri, W. (2020). Skripsi Pengembangan Media Diagram Baris ( Batang Dan Garis ) Pada Materi Pengumpulan Dan Penyajian Data Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar.
Sute, A., Hero, H., & Helvina, M. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Menggunakan Siswa Kelas V Sekolah Dasar. JOTE: Jurnal on Teacher Education, 4(3), 294–302.
Utami, D. (2019). Model Problem Based Learning(PBL) Berbantuan MediaAudio Visual untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. MAJU, 6(1). https://doi.org/10.24903/pm.v5i1.461.
Wang, W. (2021). Application and Development of Music Production Technology in the New Media Environment. Advances in Intelligent Systems and Computing, 1233, 455–460. https://doi.org/10.1007/978-3-030-51431-0_66
Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73.
Wiryanto, W. (2020). Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar di Tengah Pandemi Covid-19.
Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(2), 125-132. Wulandari, D., Syafi’i, M., & Suwardana, O. (2020, November). Perbedaan Hasil Belajar Matematika
Siswa melalui Media Penilaian Berbasis Online Menggunakan Aplikasi Quizizz dan Google Form pada Materi Matriks. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 114-126).
Komariyah, N., & Pramesti, S. L. D. (2021, December). Pengaruh Media PADI (Papan Diagram) terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V. In SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika (Vol. 1, pp. 706-726).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Erinza Zalsabella, Yenny Anwar, Inda Sari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.